Apa itu Globalisasi dan
Pembangunan?
Menurut Stutz, Frederick dan Waft,
Barney (2012), globalisasi ditakrifkan sebagai satu proses yang kompleks di
seluruh dunia. Proses ini telah menjadikan ekonomi dunia dan manusia mempunyai
sifat kebergantungan antara satu sama lain. Secara amnya, ia merujuk kepada
satu perkembangan yang berteraskan kepada skop, skala dan halatuju transaksi
antarabangsa yang mana kesemuanya ini dapat diaplikasikan dalam menerangkan
corak atau pergerakan modal, manusia, barangan dan pendapat dalam sesebuah
wilayah itu dengan wilayah lain serta bergantung dengan sistem kebudayaan,
politik dan alam sekitar mereka sendiri. Selain maksud di atas, globalisasi
diertikan juga sebagai proses yang melihatkan dunia sebagai satu wilayah yang kecil
walhal sebenarnya adalah besar kerana pada masa kini ia dapat mengurangkan
penggunaan masa, kos pengangkutan dan dapat menghubungkan antara sesebuah
tempat dengan mudah atas bantuan-bantuan teknologi yang semakin canggih. Proses
globalisasi yang terganggu akan masalah sosial, politik dan ekonomi akan
memberi kesan kepada budaya, ekonomi dan alam sekitar. Secara tidak langsung,
masalah dalam amalan pemeliharaan dan pengasingan ekonomi lokal, amalan budaya
dan persekitaran setempat akan timbul rententan daripada masalah-masalah yang
telah disebutkan sebelum ini. Kini, apa yang dapat dilihat pada mata dunia
adalah globalisasi yang berlaku menunjukkan pada kadar tinggi melalui
dimensi-dimensi tertentu seperti budaya, telekomunikasi, ekonomi, pelaburan asing,
pekerjaan, perkhidmatan dan teknologi maklumat.
Pembangunan pula adalah
konsep yang memberikan manfaat yang begitu besar walaupun pada hakikatnya ia
mendatangkan kesan buruk ke atas sesebuah kawasan. Tujuan pembangunan
dilaksanakan adalah untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat dengan
menyediakan peluang pekerjaan yang terjamin, tempat tinggal, perkhidmatan
kesihatan dan bekalan sumber makanan yang mencukupi, bekalan air yang bersih
serta sistem pengangkutan dan pendidikan yang baik. Sebagai kesimpulan,
jelaslah di sini bahawa globalisasi dan pembangunan perlulah berlaku secara
seiringan dan tidak mungkin sesuatu itu akan dapat dicapai sekiranya hanya satu
sahaja yang bertindak (Stutz et al., 2012).
Terdapat beberapa pendapat
lagi yang dapat menerangkan apa itu globalisasi dan pembangunan dengan lebih
kukuh. Berdasarkan pendapat Mohd Koharuddin (2005), pembangunan adalah proses
perubahan daripada peringkat kurang maju kepada peringkat peringkat yang lebih
maju sama ada dari segi pemikiran manusia ataupun fizikal dan persekitaran. Konsep
pembangunan di Malaysia meliputi beberapa komponen yang saling bergantungan
untuk melengkapi antara satu sama lain dan perlu dicapai tujuannya. Komponen
pertama adalah kecekapan bagi memastikan penca
paian pertumbuhan ekonomi yang
pesat. Komponen kedua pula ialah pembahagian kekayaan yang bermaksud keserataan
pengagihan kekayaan akan dilakukan bertujuan membasmi kemiskinan dan
mengurangkan jurang perbezaan pendapatan. Komponen ketiga dalam konsep ini
adalah mapan yang mana ia akan menjamin pembangunan dan keempat ialah keupayaan
rakyat terutama golongan miskin (Ishak Shari, 2000). Perubahan yang berlaku
secara drastik ini adalah merujuk kepada tiga gelombang perubahan iaitu
revolusi pertanian, revolusi industri dan revolusi maklumat atau informasi.
Ada sebuah model
pembangunan yang telah diperkenalkan oleh Johnson (1982). Melalui kajiannya,
beliau telah mengemukakan model pembangunan yang mana negara Jepun telah
dijadikan sebagai panduan. Dalam model tersebut, terdapat empat ciri yang
dikenalpasti. Ciri pertama, sesebuah pembangunan negara mestilah wujud
birokrasi yang memiliki kebolehan dan kepakaran yang baik. Kedua, sesebuah
negara perlu memiliki autonomi relatif untuk mengambil inisiatif dan bertindak
dengan berkesan serta tidak tunduk kepada tekanan politik atau mana-mana pihak
yang berkepentingan. Ciri ketiga model tersebut adalah campur tangan mestilah
mematuhi pasaran. Sementara ciri keempatnya, negara mestilah mempunyai agensi
khusus yang berperanan dalam memantau perkembangan ekonominya (Johnson C.,
1982).
Manakala globalisasi pula mempunyai
perbezaan konsep yang berbeza berdasarkan kepada sesuatu bidang yang terdapat
di dunia ini. Sebagai contoh adalah globalisasi pengetahuan. Globalisai
pengetahuan dijadikan eksperimen pemikiran sebagai pendekatan atau pelaksanaan
globalisasi dunia ilmu yang menggunakan beberapa idea yang dijana khususnya
daripada bidang pendidikan. Menurut Bank Dunia (1999), globalisasi pengetahuan
dijadikan sebagai titik dasar yang memberi idea serta meletakkan pengetahuan
pada titik pembangunan bagi semua rantau di dunia yang dapat menjana manfaat
yang besar kepada masyarakat yang bebas terutamanya dalam status sosioekonomi.
Dari sudut ekonomi, selain memiliki aset, pengetahuan dapat mengembalikan keuntungan.
Namun, masih berlaku beberapa halangan dalam sosial dalam mencapai pembangunan globalisasi
pengetahuan tersebut (Nico Stehr et al., 2009).
Walaubagaimanapun, pada
hari ini, globalisasi semakin menunjukkan perubahan yang mana ia tidak lagi
menunjukkan galakkan peralihan barangan secara bebas termasuk idea dan
pergerakan manusia. Apa yang berlaku sebaliknya adalah ia lebih menekankan dan
meningkatkan kawalan monopoli ke atas sumber, teknologi, pengetahuan dan modal
melalui bantuan institusi IMF dan Bank Dunia. Kebergantungan yang wujud dalam
globalisasi ini telah menunjukkan peningkatan dalam mengawal sumber produktif
dan modal (Amit Sengupta, 2003). Dalam satu persidangan Pertubuhan Kesihatan
Sedunia (WHO), yang dipengerusikan oleh Jeffrey Sachs jelas mengatakan bahawa
ekonomi adalah sangat penting di dunia. Kesepakatan telah dapat diwujudkan
dalam bidang kesihatan iaitu globalisasi perlu dicapai untuk mengurangkan
kemiskinan dan meningkatkan kesihatan.
Selain maksud-maksud di
atas, menurut pandangan Sity Daud (2004) pula, globalisasi merujuk kepada
proses transformasi dunia berikutan daripada pembentukan satu ekonomi global
yang berbeza daripada ekonomi dunia. Ekonomi global adalah sebuah ekonomi yang
mempunyai keupayaan yang beroperasi sebagai satu set dalam masa sebenar di
peringkat dunia. Menurut Ishak (2000), ekonomi dunia masih lagi belum bersifat
global kerana ia hanya tertumpu kepada tiga kuasa ekonomi utama iaitu Amerika
Utara, Eropah dan Jepun. Kesannya, mereka lebih dominan untuk mempengaruhi dan
menguruskan pasaran kewangan dunia dan cenderung kepada ekonomi yang lain.
Dalam konteks globalisasi, proses yang berlaku secara drastik dalam menghasilkan
produk baru dan canggih, negara tidak relevan dan sudah hilang kemampuan dalam
merancang pembangunan. Perubahan dalam membentuk rangka ideologi, struktur
sosial dan dasar-dasar ekonomi merupakan pelengkap bagi sesebuah negara dalam
menghadapi cabaran dan tuntutan globalisasi. Negara dan pasaran hendaklah saling
bergantungan antara sesama sendiri dan tidak boleh beroperasi secara sendirinya
(Panitch, 1996).
Rujukan:
Amit
Sengupta. 2003. Health in the Age of Globalisation. Social Scientist, Vol. 31,
No. 11-
12:
66-85.
Johnson C.. 1982. M.TI and the Miracle.
Standford, CA: Standford University Press.
Mohd
Koharuddin b. Mohd Balwi. 2005. Pembangunan Luar Bandar di Malaysia: Gerakan
Desa Wawasan (GDW) sebagai Mekanisme
Pembangunan Masyarakat Luar Bandar. Jurnal Teknologi, 42(E). UTM: 31-48.
Nico
Stehr dan Ulrichufer. 2009. On the Global Distribution dan Dissemination of
Knowledge.
ISSJ 195 UNESCO: Blackwell Publishing Ltd.: 7-24.
Sity Daud. 2004. Globalisasi dan Negara
Pembangunan. Akademika 64: 27-41.
Stutz,
Frederick dan Waft. 2012. The World Economy: Geography, Business, Development
6th.
Prentice Hall, Boston, Tokyo: 435.
No comments:
Post a Comment